18.8.08

Min store kærlighed Yves Saint Laurent

d. 1 aug. 1936 - d. 1 juni 2008

Det var i 7. Klasse ombord på Oslobåden min kærlighed for Yves Saint Laurent blomstrede. Jeg havde set parfumen Rive Gauche hjemme ved min mormor og Champagne, senere Yvresse, ved min farmor, og der foran mig stod Rive Gauche, parfumen. Jeg købte den, og da jeg kom hjem, ville jeg vide mere om Yves Saint Laurent. Jeg læste om ham på nettet, i leksikon og lånte hans biografi på biblioteket. Jeg blev forelsket i hans personlighed og hans design. Han var provokerende, nyskabende og forud for sin tid med sit design, tag for eksempel smokingen til kvinder, som han kom frem med i midten af tresserne.

Yves blev født i Oran, Algeriet i 1936 og pga. hans mors interesse for mode, blev også han betaget af mode. Som 17-årig flyttede Yves til Paris og fik arbejde ved modehuset Christian Dior. Fire år efter døde Dior og Yves blev den, som skulle rede modehuset fra at blive ruineret. Under krigen i Algeriet i 1954-1962 kom Yves i den franske hær, men pga. psykisk ustabilitet var han der ikke så længe. Da han kom tilbage til Paris, var hans plads hos Dior overtaget af en anden, og han valgte sammen med sin livspartner Pierre Bergé at starte sit eget mærke, under eget navn. Siden da har brandet Yves Saint Laurent været kendt som et innovativt og luksuriøst mærke, som stadig ,den dag i dag, har stor succes. Igennem tiden har Yves bl.a. designet de kendte og populære looks som smokingen til kvinder, safarilooket, beatnik og var den første til at gøre ready-to-wear tøj populært med sin butik Rive Gauche på Paris' venstre Seinebred.
En af hans mest kendte muser var Catherine Deneuve, som er en fransk skuespillerinde.

I 2002 gik han af og brandet blev købt af Gucci Group, først var Tom Ford chefdesigneren for brandet Yves Saint Laurent,men pt. er det Stefano Pilati, som efter min mening har fat i den helt rigtig stil og essensen af Yves design kan stadig ses.


Fashions fade, but style is eternal...

Ingen kommentarer: